Monday, November 26, 2007

Saman kan ein vere 300













I går så jeg "300" - en film som i noen partier minnet om enkelte reklamefilmer som presenterer haute couture, i andre som om innspillingen fant sted på samme location som åkeren i "Gladiator" og i atter andre som en virkelig (som i; virkelighet) tegneserie. Og dette var etter det jeg kan forstå også meningen. Jeg likte filmen, men på en helt annen måte enn en setter pris på filmer som "Little Children", "Lawrence of Arabia", "Salmer fra kjøkkenet" eller "Little Miss Sunshine". Så klart. Det skulle bare mangle. "300" var for meg også en introduksjon til Lena Headey – selv om jeg ante at jeg hadde sett henne på film eller fjernsyn tidligere, kunne jeg ikke plassere henne før hadde googlet henne. Hun ter seg og tar seg ut som et fint eksemplar av arten vår.

Ellers har jeg i dag tidlig passert 100 sider av
"Ensemble c’est tout" - oversatt til nynorsk som "Saman er ein mindre aleine" av Anna Gavalda. Så langt er dette en frydefull opplevelse. Tror faktisk jeg avslutter denne posten her sånn at jeg kan lese videre før jeg drar på arbeid.

No comments: